بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ إِلَهِي عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْكَشَفَ الْغِطَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَيْكَ الْمُشْتَكَى وَ عَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاءِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أُولِي الْأَمْرِ الَّذِينَ فَرَضْتَ عَلَيْنَا طَاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجا عَاجِلا قَرِيبا كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ يَا عَلِيُّ يَا مُحَمَّدُ اكْفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَانِ وَ انْصُرَانِي فَإِنَّكُمَا نَاصِرَانِ يَا مَوْلانَا يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي السَّاعَةَ السَّاعَةَ السَّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ "
« مهماندار بهشترحمت عام حضرت علی علیه السلام »

مظهر سلام الهی

سلام از «سَلِمَ» ضدّ خصومت و به معنای شدت موافقتی است که هیچ گونه خلاف و نزاعی در بین نباشد. انقیاد، صلح، رضا و امثال آن نیز از لوازم همین معنا است.
سلام از اسمای حسنای خدا است : « هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلامُ » (حشر/23) و او مبدأ هر گونه سلام و سلامتی است: « اللَّهُمَ‏ أَنْتَ‏ السَّلَامُ‏ وَ مِنْكَ السَّلَامُ وَ لَكَ السَّلَامُ وَ إِلَيْكَ يَعُودُ السَّلَام‏» خدایا تو سلام هستی و سلامتی از تو نشأت می گیرد و از آنِ توست و به سوی تو نیز باز میگردد و چون خدای متعال سلام است، اهدای سلام و جواب آن که میان دو نفر رد و بدل می شود (سلام علیک و علیک السلام)، عبارت دیگری از« هُوَ الْأَوَّلُ وَ الأخِرُ » (حدید/3) است.

اسم سلام خارج از ذات اقدس ربوبی است و از مقام فعل او انتزاع می شود. از این رو مظهر طلب می کند و از اسمای فعلی خدا شمرده می شود. بدین ترتیب، منافاتی ندارد که این اسم مبارک، هم بر خدا اطلاق شود و هم بر مظاهر تامّ و تمام او و همانند امیر المؤمنین و سایر اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام. چنان که نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم در سفر معراج، پس از توجه و التفات به صفوفی از فرشتگان و انبیاء و مرسلین صلوات الله علیهم اجمعین، به آن ها سلام کرد و خدای متعال به او فرمود: «همانا تو و ذریّه ی تو، سلام و تحیّت و رحمت و برکات هستید «إن السلام والتّحیّة والرحمة و البرکات أنت و ذریّتک»

منبع : کتاب شمیم ولایت/ آیة الله جوادی آملی


موضوعات: در محضر اساتید
   چهارشنبه 14 بهمن 1394

شما باید برای دیدن نظرات وارد سامانه شوید در حال حاضر وارد شده اید !

If you have no account yet, you can register now...
(It only takes a few seconds!)


فرم در حال بارگذاری ...

دعای سلامتی
«اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِدا ‏وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً»
زاهدان و عابدانی که پیوندی با جهاد و شهادت و مبارزه ندارند خواسته یا ناخواسته دوستدار امام غائب اند نه امام قائم مطلوب اینان غائب آل محمد (ص) است نه قائم آل محمد «آیت الله جوادی آملی»
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
جستجو
آمار
  • امروز: 76
  • دیروز: 142
  • 7 روز قبل: 642
  • 1 ماه قبل: 1551
  • کل بازدیدها: 87283
رتبه