بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ إِلَهِي عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْكَشَفَ الْغِطَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَيْكَ الْمُشْتَكَى وَ عَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاءِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أُولِي الْأَمْرِ الَّذِينَ فَرَضْتَ عَلَيْنَا طَاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجا عَاجِلا قَرِيبا كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ يَا عَلِيُّ يَا مُحَمَّدُ اكْفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَانِ وَ انْصُرَانِي فَإِنَّكُمَا نَاصِرَانِ يَا مَوْلانَا يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي السَّاعَةَ السَّاعَةَ السَّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ "
« رحمت عام حضرت علی علیه السلاممدافع حرم »

اِشراف اولیای الهی برخاطرات

مردان الهی نسبت به هوس ها، خواسته ها، گفتار و اعمال غیر خدایی بی اعتنا هستند و فقط به خدا ، مظاهر الهی ، خاطرات ، سخنان و اعمال خدایی توجه دارند. از این رو با این که قلبشان متوجه خداست، صدای فقیر را که فرستاده ی خداست می شنوند ؛ « إنَّ المِسکینَ رَسُولُ الله » واین شنیدن واجابت درخواست هر کدام عبادت جداگانه ای برای آنان است، گرچه در حال نماز باشند.
سنّت الهی نیز بر این است که خدای سبحان از طرفی توان مالی شخص را بهبود می بخشد و از سوی دیگر، فقیر را به سوی او اعزام می کند تا او را بیازماید، چنان که در ایام حجّ به صیدهای دامنه ی کوه عرفات دستور می دهد تا در تیر رس حاجیان مُحرِم قرار گیرند؛ « لَيَبْلُوَنَّكُمُ اللَّهُ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الصَّيْدِ تَنالُهُ أَيْديكُمْ وَ رِماحُكُم‏ » (مائده/94) و از طرف دیگر حاجیان مُحرِم را از شکار نهی می کند ؛ « لا تَقْتُلُوا الصَّيْدَ وَ أَنْتُمْ حُرُم‏ » (مائده/95) تا بدین وسیله حاجیان را آزمایش کند، و اگر این مرحله از کار نباشد، امتحان الهی محقق نمی شود.
بنابراین کسی که غرق در عبادت خدا است، حرف فرستاده ی او را می شنود لیکن درآوردن تیر از پا و درد آن را که امر نفسانی و بدنی است، احساس نمی کند.
انسان کامل که خلیفه ی خدا است، بر خاطرات خود اشراف دارد و با ریاضت نفس، به وسیله ی تقوا، خاطرات خود را جمع می کند؛ « هی نَفسٌ أَرُوضُها بِاالتَّقوی » و چون خاطرات در کنترل او است، هر کجا بخواهد او را متوجه کند یا متوجه نکند، به همان شکل عمل می کند یعنی اگر بخواهد حرف خدا را بشنود صدای قاری قرآن یا سائل را می شنود و اگر اراده کند که امور مادی و بدنی را درک نکند، تیر از پای او می کشد، ولی متوجه نمی شود.
روشن است که شنیدن صدای سائل و اجاب خواسته ی او در حال نماز، با استغراق حال حضرت علی علیه السلام در نماز منافات ندارد.
منبع: کتاب « شمیم ولایت » آیة الله جوادی آملی


موضوعات: در محضر اساتید
   چهارشنبه 14 بهمن 1394

شما باید برای دیدن نظرات وارد سامانه شوید در حال حاضر وارد شده اید !

If you have no account yet, you can register now...
(It only takes a few seconds!)


فرم در حال بارگذاری ...

دعای سلامتی
«اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِدا ‏وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً»
زاهدان و عابدانی که پیوندی با جهاد و شهادت و مبارزه ندارند خواسته یا ناخواسته دوستدار امام غائب اند نه امام قائم مطلوب اینان غائب آل محمد (ص) است نه قائم آل محمد «آیت الله جوادی آملی»
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
جستجو
آمار
  • امروز: 13
  • دیروز:
  • 7 روز قبل: 500
  • 1 ماه قبل: 1409
  • کل بازدیدها: 87141
رتبه