نوشته شده توسط: رقیه رزمجو
فرم در حال بارگذاری ...
موضوع انجمن: علوم قرآن- تاریخ قرآن
منبع مطالعاتی: تاریخ قرآن آیت الله معرفت
محدوده بحث: ازص 1، ابتدای مقدمه، تا ص 44 سر” اولین آیه و سوره “
استاد محترم: دکتر اسماعیل دخیلی
تاریخ تشکیل جلسه: 94/09/10
مباحث جلسه اول انجمن پژوهشی(سیر مطالعاتی رشته تفسیر و علوم قرآن)
2.1. بررسی اجمالی ترجمه آیات اول سوره نجم :
2.2. دلایل اینکه فاعل ” علّمه ” در سوره نجم خداست:
3. امّی بودن پیامبر (ص):
امی در آیه 75 سوره مبارکه آل عمران در تقابل با اهل کتاب آمده است. از این تقابل به دست می آید “امیّون” کتاب آسمانی نداشتند و دین آسمانی به ایشان هنوز آموزش نازل نشده بود. در کتاب انجیل نیز ترجمه این واژه به طوردقیق چنین آمده است که مردم دو دسته اند: یا مسیحی یا امی. پس امی بودن پیامبر (ص) به معنای بی سواد بودن ایشان نیست. فقط ایشان کتابت نمی کردند.
دستاورد جلسه: موضوع یابی:
بررسی تحلیلی امی بودن پیامبر (ص)
نوشته شده توسط: رقیه رزمجو
یک نظر برای این مطلب وارد شده . جهت دیدن نظر ، وارد سامانه شوید. در حال حاضر وارد شده اید !
If you have no account yet, you can register now...
(It only takes a few seconds!)
فرم در حال بارگذاری ...
مؤسسه آموزش عالی الزهراء سلام الله علیها خواهران تبریز( سطح 3)
گزارش جلسه هفتم انجمن پژوهشی
تفسیر و علوم قرآنی
موضوع انجمن: علوم قرآن- تاریخ قرآن
منبع مطالعاتی: تاریخ قرآن آیت الله معرفت
تعداد اعضاء: 7نفر
تاریخ تشکیل جلسه: 95/02/07
محدوده بحث: ازص 128″ إعراب نام سوره ها” تا آخر ص 147
استاد محترم: جناب آقای دکتر اسماعیل دخیلی
چکیده مباحث:
نگارش قرآن
گویش قرآن معجزه است ولی نگارش آن در قرن های بعدی کامل شده است. اعجاز قرآن شفاهی است کتبی نیست و کسی ادعا نکرده که قرآن کتبی معجزه است. در واقع قرآن برای سهولت دسترسی آیندگان به آن نگاشته می شد.
در زبان ها بین گویش و نگارش تفاوت است به عنوان مثال کشور ترکیه گویش خود را تغییر نداده است ولی نگارش خود را تغییر داد. در حالی که قرآن در زبان های مختلف، نگارش خود را حفظ کرده است و این به ماندگاری قرآن کمک می کند.
اعراب گزاری قرآن برای سطح عموم مردم باعث خواندن و ترجمه دقیق می شود. در کتب تخصصی عربی این اعراب گزاری به طور معمول صورت نمی گیرد.
غلط های املایی
در کتاب تاریخ قرآن استاد معرفت، به برخی غلط های قرآنی اشاره شده است. با این وجود دستکاری کتابت قرآن با هدف تصحیح این اغلاط، اجازه داده نشده است. چه بسا چنین اجازه ای، سندی برای تحریف قرآن می شد. غلطهای املایی در کتابت قرآن به خاطر ضعف خط نیست بلکه دلایلی دارد:
هنرنمایی خوش نویسان:
خوش نویسان برای هنرنمایی برخی تغییرات را در نگارش انجام دادند. خط زیبا شد ولی نسل های بعدی با مشکل خواندن مواجه شدند.
تغییر نگارش رایج:
نگارشی که در یک دوره رایج بود در دوره بعد تغییر می کرد و این باعث شده است نگارش دوره قبل غلط تلقی شود. مانند تغییر بندۀ خدا به بنده ی خدا
نوشته شده توسط: رقیه رزمجو
شما باید برای دیدن نظرات وارد سامانه شوید در حال حاضر وارد شده اید !
If you have no account yet, you can register now...
(It only takes a few seconds!)
فرم در حال بارگذاری ...
دیروز مورخ 1395/01/31جلسه اتاق فکر با دو عضو هسته مرکزی و برخی اعضاء اتاق فکر برگزار شد. حاضرین جلسه در باره موضوع “میزان مهارت والدین درباره تربیت دینی فرزندان” بحث کردند. امید است به چالش کشیدن این موضوع زمینه فکری لازم برای برگزاری یک همایش را در آینده فراهم کند. انشاءالله
نوشته شده توسط: رقیه رزمجو
شما باید برای دیدن نظرات وارد سامانه شوید در حال حاضر وارد شده اید !
If you have no account yet, you can register now...
(It only takes a few seconds!)
فرم در حال بارگذاری ...
مؤسسه آموزش عالی الزهراء سلام الله علیها خواهران تبریز( سطح 3)
گزارش جلسه چهارم انجمن پژوهشی
تفسیر و علوم قرآنی
موضوع انجمن: علوم قرآن- تاریخ قرآن
منبع مطالعاتی: تاریخ قرآن آیت الله معرفت
تعداد اعضاء: 6نفر
تاریخ تشکیل جلسه: 95/01/24
محدوده بحث: ازص 92″ تا ص 108
استاد محترم: جناب آقای دکتر اسماعیل دخیلی
شما باید برای دیدن نظرات وارد سامانه شوید در حال حاضر وارد شده اید !
If you have no account yet, you can register now...
(It only takes a few seconds!)
فرم در حال بارگذاری ...
امروز مورخ 1395/01/24 جلسه اتاق فکر با اعضای هسته مرکزی و کرسی آزاد اندیشی (دولت، الزام وعدم الزام شهروندان به رعایت حجاب اسلامی) برگزار شد. به خاطر اختلاف نظر اعضاء در کیفیت برگزاری کرسی، جلسه دیگری با حضور افتخاری اساتید محترم حجج الإسلام و المسلمین جناب آقای ابراهیم نژاد و جناب آقای نظری برگزار شد و در نهایت تصمیم گرفته شد هر دو گروه مبانی استدلالی خود را به انجمن کرسی ارائه دهند، سپس با رصد کردن مبانی طرف دیگر، در جلسه کرسی آزاد اندیشی، به عنوان طرف مدافع و یا منتقد حضور یابند.
نوشته شده توسط: رقیه رزمجو
شما باید برای دیدن نظرات وارد سامانه شوید در حال حاضر وارد شده اید !
If you have no account yet, you can register now...
(It only takes a few seconds!)
فرم در حال بارگذاری ...
به حول و قوه الهی امروز ساعت 14 اولین جلسه سیر مطالعاتی سال جدید با حضور استاد ارجمند جناب آقای دکتر دخیلی و جمعی از طلاب رشته تفسیر برگزار خواهد شد.
شما باید برای دیدن نظرات وارد سامانه شوید در حال حاضر وارد شده اید !
If you have no account yet, you can register now...
(It only takes a few seconds!)
فرم در حال بارگذاری ...
به حول و قوه الهی دیروز سه شنبه مورخ 1395/01/17 اولین جلسه اتاق فکر با اعضای هسته مرکزی این اتاق (سرکارخانم لطفی، سرکارخانم هوشیار، سرکارخانم گشتی) و مسئول مربوطه سرکارخانم رزمجو برگزار شد. این اعضاء تصمیم گرفتند در سال جدید اتاق فکر در هفته های پیش رو ادامه یابد. همچنین پیرامون روند پیشرفت کاری کرسی آزاد اندیشی هسته های پژوهشی و موانع و مشکلات پژوهشی طلاب به بحث و تبادل نظر پرداختند.
نوشته شده توسط: رقیه رزمجو
شما باید برای دیدن نظرات وارد سامانه شوید در حال حاضر وارد شده اید !
If you have no account yet, you can register now...
(It only takes a few seconds!)
فرم در حال بارگذاری ...
مؤسسه آموزش عالی الزهراء سلام الله علیها خواهران تبریز( سطح 3)
گزارش جلسه چهارم انجمن پژوهشی
تفسیر و علوم قرآنی
موضوع انجمن: علوم قرآن- تاریخ قرآن
منبع مطالعاتی: تاریخ قرآن آیت الله معرفت
تعداد اعضاء: 8نفر
تاریخ تشکیل جلسه: 94/12/11
محدوده بحث: ازص 84 ” إعراب نام سوره ها” تا آخر ص 125
استاد محترم: جناب آقای دکتر اسماعیل دخیلی
1. نامگذاری قرآن
نامگذاری در هر امری خیلی مهم است به عنوان مثال در تولید یک محصول جدید حتما باید نام گزاری هم جدید باشد وگرنه محصول به نام دیگری تمام می شود. خدای متعال در نام گذاری قرآن می توانست به نام گذار ی قبلی،کلمه ای اضافه کند مثل عهد عتیق، عهد جدید، نام قرآن را هم می گذاشت عهد أخیر. یا می توانست مثل افتتاح شعبات جدید یک موسسه یا مجموعه ای، شماره گذاری کند مثل تورات 1، تورات 2، تورات 3؛ در حالیکه اندیشه جدید باید برای خود نام جدیدی داشته باشد وگرنه ماندگار نمی شود.
فرقان یا قرآن نام های جدیدی برای قرآن است. قرآن از طرف صحابه با استناد به آیه ” صُحُفِ إِبْراهيمَ وَ مُوسى" (اعلی/ 19) مُصحف نام گذاری شد. نام ” کتاب” نیز برای قرآن اسمی عام است زیرا این نام شامل بقیه کتاب ها هم می شود.
2. اهمیت فصل بندی
اگر کتاب فصل بندی داشته باشد مطالعه، یاد گرفتن و یاد دادن آن آسانتر می شود. در تورات این فصل بندی به نام “باب/ سفر/آیه” است. در کتب دیگر ممکن است با نام گام اول، گام دوم یا پله اول، پله دوم و… فصل بندی شود. در قرآن با نام “سوره” فصل بندی شده است. برعکس بقیه کتب که در فصل بندی ها تفاوت حجم مطالب فصول معمولاکم است در قرآن یک سوره حدود 50 صفحه و یک سوره سه سطر است زیرا قرآن کار هنری و معجزه الهی است، اگر ساخته دست بشر بود اندازه سوره ها یکسان می شد
3. ملاک خدا در دسته بندی قرآن به سوره ها:
آموزش، تلاوت در نماز، فهمیدن سوره ها اقتضاء دارد حجم سوره ها متفاوت باشد. این دسته بندی هم به صورت توقیفی به دست ما رسیده است.
4. نام گذاری سوَر قرآن
نام گذاری باعث تحریک حس کنجکاوی مخاطب می شود مثل نام برخی رُمان ها به نام “هوم لس” یا “بی وتن". هر محصولی یک نام علمی و یک نام تجاری دارد. نام تجاری ویژه مخاطبان عام است و برای این نام گذاری به دنبال کوچکترین مناسبت است تا این نام بهانه ای برای یادگیری عوام باشد. ولی نام علمی ویژه مخاطبان خاص است. به عنوان مثال نام بقره، ویژه مخاطبان عام و نام دیگر این سوره به نام “فسطاط القرآن یا سنام القرآن” برای مخاطبان خواص است. یا نام ” معوّذتین” یک نام علمی است برای کسی که به دنبال محتوای این دو سوره باشد ولی نام های فلق و ناس برای مخاطبان عمومی است. یا سوره قتال نام تخصصی برای مخاطبان خاص و نام ” محمد(صلی الله علیه و آله و سلّم) برای مخاطبان عام است.
نام گذاری برخی سوره ها توقیفی و برخی در طول زمان توسط متخصصان نامگذاری شده است.
5. دلیل تفاوت عدد آیات در سوره ها
در اینکه آیا ” بسم الله الرحمن الرحیم” جزء آیه اول هر سوره است یا آیه مستقلی است؟ این امر سبب اختلاف شده است.
برخی یک آیه را با آیه بعدی یک شماره حساب کرده اند.
برخی وقتی در یک آیه جمله تمام شده همان جمله را یک آیه حساب کرده اند.
ملاک شیعیان قرائت کوفی است زیرا سند آن معتبر است.
6. چینش سور قرآن
برخی چینش قرآن را توقیفی و برخی به اجتهاد صحابه می دانند. ولی برای نظریه “چینش توقیفی قرآن"، دلایلی وجود دارد که آن را اثبات می کند:
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) و ائمه معصوم علیهم السلام ختم قرآن می کردند. پس ترتیبی بوده که ختم می کردند.
سوره حمد فاتحه الکتاب نام گرفته است. اگر چینش قرآن توقیفی نبود این نام گذاری صورت نمی گرفت.
در برخی روایات آمده سوره فیل و قریش را با هم بخوانید این روایت با چینش توقیفی سازگار است.
در روایات آمده بین سوره توبه و انفال ” بسم الله الرحمن الرحیم” را بخوانید. این روایت با چینش توقیفی سازگار است.
تناسب میان آیات و سوره ها: این تناسب با اجتهاد تدبری پیدا شده است بدون اینکه کشف این تناسب با تکلف همراه باشد.
نوشته شده توسط: رقیه رزمجو
شما باید برای دیدن نظرات وارد سامانه شوید در حال حاضر وارد شده اید !
If you have no account yet, you can register now...
(It only takes a few seconds!)
فرم در حال بارگذاری ...
مؤسسه آموزش عالی الزهراء سلام الله علیها خواهران تبریز( سطح 3)
گزارش جلسه چهارم انجمن پژوهشی
تفسیر و علوم قرآنی
موضوع انجمن: علوم قرآن- تاریخ قرآن
|
||||||||||||||||
چکیده بحث
1. آیات استثنایی:
وجود آیات استثنایی در قرآن طبق نظر استاد دخیلی نمی تواند ملاک صحیحی باشد. زیرا به محض دیدن ناهماهنگی ظاهری بین سیاق یک آیه برخی احتمال داده اند آیه جدای از سوره نازل شده است مثل آیات اولیه سوره مائده : ” يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ أُحِلَّتْ لَكُمْ بَهيمَةُ الْأَنْعام ” که با لزوم وفای به عهد و احکام خوردنی شروع می شود بعد در یک فضای دیگری قرار می گیرد. با تدبر دقیق می توان فهمید این بیان جدید که به ذکر نعمت های معنوی( دین و رهبری) می پردازد با مطالب قبلی که ذکر نعمت های مادی بود هماهنگی دارد و بیان نعمت های مادی در کنار نعمت های معنوی قابل جمع است.
2. شأن نزول، اسباب نزول، جری و تطبیق
فهم شأن نزول بسیاری از آیات قرآن منوط به علم به تاریخ قبل از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم است. شأن نزول به وقایع قبل رسالت برمی گردد. مثل داستان حضرت ابراهیم علیه السلام. ولی اسباب نزول به وقایع 23 سال دوران رسالت برمی گردد، مثل جنگ بدر، رفتار فلان صحابی؛ بنابراین رابطه شأن نزول با سبب نزول رابطه عموم خصوص است. جری و تطبیق نیز به وقایع بعد از دوران رسالت می پردازد.سبر و تقسیم
وجود سب نزول یا شأن نزول خاص، مانع استفاده فقیه از آیات نمی شود. فقها قواعد علمی مشخصی وضع نموده اند تا استخراج احکام از آیات قرآن، علمی باشد نه ذوقی. بنابراین سبب نزول خاص مانع عموم لفظ نمی شود.
3. تنزیل و تأویل
قدما به تفاوت آن دو توجه زیادی نداشتند ولی امروزه این تفاوت ها مشخص شده است. تنزیل به متن قرآن بدون کاستی و زیادت اطلاق می شود و تأویل مصداق خارجی لفظ است و از جنس لفظ نیست. تفسیر نیز روشنگری الفاظ قرآن است.
4. نحوه دستیابی به اسباب نزول
دانش اسباب نزول از دانشهاى نقلى است كه تنها راه دستيابى به آن نقل است و نمىتوان براى رسيدن به آن اجتهاد كرد. و اسباب نزول موجود رواياتى منقول از امامان معصوم(عليهم السلام)صحابه، تابعان و پيروان آنها است، كه از ارزشى يكسان برخوردار نيست؛ افزون بر اينكه در ميان آنها روايات مجعول و محرَّف نيز ديده مىشود. مسلّماً در دوره پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم امکان ضبط صدا نبوده پس راه دستیابی به اسباب نزول صرفا از طریق شاهدان اسباب نزول است. سند روایات را که بررسی کنیم می یابیم سبب نزول ها تاریخی است و به ندرت سبب نزول متواتر دارند و همین امر باعث تعارض در برخی روایات سبب نزول شده است. دیگر آنکه افراد بلافاصله بعد از دیدن یا شنیدن نقل نکرده اند از این روی جزئیات از یاد رفته و کلیات را نقل کرده اند.
5. معیار های تشخیص اسباب نزول صحیح از جعلی
راوی اول، شاهد نزول باشد.
راوی باید مسلمان باشد. گرچه در زمان مشاهده مسلمان نباشد. به خاطر اینکه در میان مخالفان قرآن، احتمال دروغ پردازی وجود دارد زیرا برخی از پدیده هایی که برای مسلمانان قابل فهم است، ممکن است برای غیر مسلمانان قابل فهم نباشد.مثل سعی صفا و مروه که از اعمال حج هست؛ این عمل عبادی از دید یک مسلمان عبادتی است برای تقرب به سوی خدای متعال ولی از دید یک ورزشکاری که به فلسفه این عمل عبادی مسلمانان ناآشنا ست، یک نوع پیاده روی تند به حساب می آید.
منابع ذکر سبب نزول: این منابع دارای روایات جعلی زیادی است مثل افسانه غرانیق که اولین بار در کتاب طبری آمده است. یا مثل آقای سیوطی- قرن 9- که در مورد برخی از آیات سبب نزول های متعددی ذکر کرده در حالیکه برخی از این سبب نزول های ذکر شده، قابل اعتماد است ولی برخی قابل اعتماد نیست. اهل تسنن نیز همین مشکل را دارند. البته برخی منابع را دقت نسبتا کافی داشته اند ولی در دوره تسلط حکومت های اهل تسنن نگارش شده اند.
دستاورد جلسه
پیشنهاد: تبدیل سخنرانی های اساتید برجسته به کلیپ های صوتی کوتاه، و به اشتراک گذاشتن آن ها در شبکه های اجتماعی
نوشته شده توسط: رقیه رزمجو
شما باید برای دیدن نظرات وارد سامانه شوید در حال حاضر وارد شده اید !
If you have no account yet, you can register now...
(It only takes a few seconds!)
فرم در حال بارگذاری ...
مؤسسه آموزش عالی الزهراء سلام الله علیها خواهران تبریز( سطح 3)
گزارش جلسه سوم انجمن پژوهشی
تفسیر و علوم قرآنی
موضوع انجمن: علوم قرآن- تاریخ قرآن منبع مطالعاتی: تاریخ قرآن آیت الله معرفت تاریخ جلسه: 20/11/94 تعداد اعضاء: 14نفر محدوده بحث: ازص 44 ” اولین آیه و سوره ” تا ص 65 سر” آیات استثنایی” استاد محترم: جناب آقای دکتر اسماعیل دخیلی |
تفاوت آغاز نزول وحی با نزول قرآن:
آغاز نزول وحی بسان کلنگ زدن برای شروع یک پروژه و آغاز نزول قرآن مثل افتتاح پروژه است.
نزول وحی با مبعوث شدن پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و سلّم در 27 رجب آغاز شد. در حالی که آغاز نزول قرآن سه سال بعد- دوره فترت- است.
نزول وحی با نزول آیات ابتدایی سوره علق و نزول قرآن با نزول سوره مدّثر آغاز شده است.
تعدد نزول سوره ها:
برخی سوره ها دو سه بار نازل شده مثل سوره حمد که دو بار نازل شد. بار اول به عنوان متنی برای اقامه نماز و بار دوم به عنوان قرآن؛ از این روی سبع المثانی نامیده شد.
ترتیب نزول سور قرآن:
ترتیب نزول قرآن براساس روایات چینش شده است. روش دیگر غیر روایی، منتسب به آقای مهندس مهدی بازرگان و شاگردان و پسرشان آقای عبدالعلی بازرگان در کتاب سیر تحول قرآن هست. ایشان در این روش سعی کردند با علم ریاضی به ترتیب چینش قرآن پی ببرند. نتیجه کار ایشان با چینش روایی 95درصد همخوانی دارد.
قرآن دو بار از طریق فرشته وحی به پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و سلّم باز خوانی شد.
بنای قرآن بر آن بوده سوره کامل نازل شود طوری که با نزول ” بسم الله الرحمن الرحیم” جدید مسلمانان می دانستند سوره جدیدی نازل می شود. فقط به صورت استثنایی موارد بسیار محدودی آیاتی چند از متن سوره جدا نازل شد.
فواید علم به مکی و مدنی بودن سور قرآن:
اگر سوره ها تاریخ گزاری شود تاریخ تشریع قوانین مشخص می شود تا مردم نتوانند قوانینی اضافه کنند. به عنوان مثل بعد از هجرت به مدینه، خانواده عصمت و طهارت حضرت علی علیه السلام شکل گرفت و این سوره در شأن این خانواده نازل شد؛ در حالی که اگر کسی ادعا کند این سوره در مکه نازل شده است از آنجایی حضرت علی علیه السلام قبل از هجرت تشکیل خانواده نداده بودند در آن صورت برای این سوره، باید شأن نزول دیگری جست. بدین ترتیب قسمت اعظمی از معارف قرآن تحریف می شد.
سؤال:
حال این سوال مطرح است که چرا تاریخ نزول قرآن به صورت سه سال سه سال، 5 سال 5 سل دسته بندی نشده است؟ یا ملاکات دیگری در نظر گرفته نشده و ملاک مکی و مدنی بودن اهمیت خاصی یافته است؟ چرا مبنای تاریخ را هجرت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و سلّم و مسلمانان مکه قرار داده اند، ولی تاریخ ولادت یا تاریخ بعثت ایشان مبنای تاریخ قرار نگرفته است؟ در پاسخ چنین بیان می شود که هجرت خیلی مهم و زمان بندی بر اساس آن خیلی شفاف بوده است ولی در تاریخ ولادت- 12 یا 17 ربیع الدول سال عام الفیل- یا بعثت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و سلّم – 27 رجب یا ماه مبارک رمضان- اختلاف نظر است.
شاخصه های مکی و مدنی بودن:
شاخصه های مکی و مدنی بودن سوره های قرآن متفاوت بوده و غالبا تاریخ هجرت تعیین کننده سور مکی یا مدنی بوده است. از بهترین شاخصه ها می توان به دسته بندی موضوعی اشاره کرد. به عنوان مثال می توان به موضوع نفاق اشاره کرد. نفاق جمعی یعنی همان نفاق سیاسی در منازعات اجتماعی، در دوره قبل از هجرت در مکه وجود نداشت ولی بعد از هجرت نفاق اجتماعی پدیدار شد.
شیوه پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و سلّم در آموزش قرآن:
برای مسلمان زاده ها: شروع آموزش از آخر قرآن تا سوره محمد(ص)، ادامه آموزش از اول قرآن تا سوره محمد(ص)
برای نو مسلمانان، آموزش به ترتیب نزول(رک: مقاله آقای لسانی فشارکی)
اثبات ترتیب داشتن قرآن:
خود پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و سلّم در آموزش ختم قرآن می کردند، پس ترتیبی بوده که ختم می کردند.
خلیفه دوم نماز تراویح را به جماعت اقامه می کرد و در هر نمازی یکی از رکوعات قرآنی را قرائت می کرد تا قرآن ختم می شد. پس ترتیبی بوده که ایشان از رکوعات قرائت می کرد.
نزول فعالانه قرآن:
اینکه می گویند قرآن متأثر از ساکنان مکه خشن نازل می شد ولی متأثر از ساکنان مدینه نرم تر و ملایم تر و منطقی تر نازل می شد نظر صحیحی نیست، زیرا قرآن در نزول خود منفعل نبود بلکه فعالانه نازل می شد. مردم قرآن را تغییر نمی دادند این قرآن بود که مردم را تغییر می داد.
نوشته شده توسط: رقیه رزمجو
شما باید برای دیدن نظرات وارد سامانه شوید در حال حاضر وارد شده اید !
If you have no account yet, you can register now...
(It only takes a few seconds!)
فرم در حال بارگذاری ...
فعالیت بخش انجمن پژوهشی تاکنون به شرح زیر است:
1. راه اندازی نخستین اتاق فکر به صورت ابتکاری برای گروه فقه و اصول
2. راه اندازی هسته پژوهشی
3. برگزاری سیر مطالعاتی “تاریخ قرآن” برای گروه تفسیر و علوم قرآن
4. تشکیل پرونده پژوهشی برای تمامی طلاب
5. فعال سازی وبلاگ مدرسه
6. طراحی فرم های ویژه برای ثبت تمامی فعالیت ها
1. فعالیت اتاق فکر(گروه فقه و اصول):
نخستین اتاق فکر رشته فقه و اصول، با تعداد اعضاء22 نفر، از مورخه 21/08/94 الی 02/10/94، به مدت 5 جلسه، آسیب های حوزه فقه و اجتماع را با در نظر گرفتن اولویت ها و ضرورت ها، زیر نظر دبیر انجمن پژوهشی مورد بحث و بررسی قراردادند، و درموضوعات پیشنهادی زیر شروع به فعالیت کردند:
1.1. کرسی آزاد اندیشی:
دولت، الزام و عدم الزام شهروندان به رعایت حجاب اسلامی( گروه الزام: مهدیه گشتی، رقیه قاسمی، زینب نژادحسن، فاطمه مردانی ، روه عدم الزام: ژاله هوشیار، عزیزه لطفی)
1.2. هسته های پژوهشی:
1.2.1. بررسی سندی روایات پیرامون امام حسین(ع): (اعضاءگروه: معصومه احمدی، رقیه عباس نژاد، فاطمه گل صنم لو، اعظم نصیری، شیرین قهرمانی، ژاله هوشیار) این گروه بعد از ارائه یک فعالیت آزمایشی به شورای علمی- پژوهشی استان ، به عنوان یک هسته پژوهشی به فعالیت خود ادامه خواهند داد.
1.2.2. بررسی آسیب¬های اجتماعی با رویکرد فقهی: اعضاءگروه: مینا اروجی، حلیمه ایمانی، عزیزه لطفی
1.3. پیشنهاد طرح های زیر، برای ارتقاء توان پژوهشی طلاب:
1.3.1. ارائه سیر مطالعاتی توسط معاونت پژوهش مرکز مدیریت، برای گروه فقه و اصول
1.3.2. تشکیل کارگروه پژوهشی فقه و تفسیر با همکاری معاونت آموزش و با انسجام و ترتیب خاص در طول ترم
1.3.3. برگزاری گارگاه آموزشی روش تحقیق میدانی
2. راه اندازی هسته پژوهشی
راه کارهای مقابله با سناریوی دشمن درباره واقعه عاشورا( اعضاء: اکرم عشقی، رقیه رزمجو، سیده عبدی، مریم برزگر، جودت وند) فعالیت این هسته به خاطر فیلتر بودن برخی شبکات اینترنتی دشمن، به حالت تعویق در آمده است.
3. فعالیت سیر مطالعاتی(گروه تفسیر و علوم قرآن):
جلسه اول و دوم ، مورخه 10/09/94 و مورخه 01/10/94 با موضوع علوم قرآن- تاریخ قرآن، منبع مطالعاتی: تاریخ قرآن آیت الله معرفت، ازص 1، ابتدای “مقدمه"، تا ص 44، سر” اولین آیه و سوره"، زیر نظر استاد محترم جناب آقای دکتر اسماعیل دخیلی، تشکیل شد وبا توجه به مباحثه شکل گرفته موضوعات زیر را برای پژوهش به معاونت پژوهش ارائه کرد:
3.1. موضوع یابی:نقش قرآن در شکل گیری تمدن اسلامی (فردسازی، گروه سازی، جریان سازی، انقلاب، حکومت، نظام سازی، تمدن سازی)
3.2. موضوع یابی:بررسی تحلیلی امی بودن پیامبر (ص)
جلسات در ترم جدید ادامه خواهد داشت. ان شاءالله
نوشته شده توسط: رقیه رزمجو
شما باید برای دیدن نظرات وارد سامانه شوید در حال حاضر وارد شده اید !
If you have no account yet, you can register now...
(It only takes a few seconds!)
فرم در حال بارگذاری ...
سیر مطالعاتی انجمن پژوهشی
سیر مطالعاتی انجمن پژوهشی رشته تفسیر و علوم قرآن حوزه الزهراء سلام الله علیها با موضوع تاریخ قرآن در نیمه دوم سال 94 شروع به فعالیت کرد. این سیر مطالعاتی با کتاب تاریخ قرآن آیة الله معرفت، با راهنمایی استاد محترم جناب آقای دکتر اسماعیل دخیلی و با عضویت 18 نفراز طلاب تفسیر، جلسات خود را آغاز کرد. این منبع مطالعاتی با تقسیم بندی ذیل در اختیار اعضاء قرار گرفت.
نوشته شده توسط: رقیه رزمجو
شما باید برای دیدن نظرات وارد سامانه شوید در حال حاضر وارد شده اید !
If you have no account yet, you can register now...
(It only takes a few seconds!)
فرم در حال بارگذاری ...
موضوع انجمن: علوم قرآن- تاریخ قرآن
منبع مطالعاتی: تاریخ قرآن آیت الله معرفت
محدوده بحث: ازص 33، تا ص 44 سر” اولین آیه و سوره “
استاد محترم: جناب آقای دکتر اسماعیل دخیلی
تاریخ تشکیل جلسه: 01/10/94
مباحث جلسه دوم انجمن پژوهشی(سیر مطالعاتی رشته تفسیر و علوم قرآن)
1. راز نگارش قرآن بر روی سنگ و…
رشد تمدن ها در طول تاریخ فراز و نشیب های زیادی داشت. قبل از عصر رسالت پیامبر(ص) در مصر باستان جراحی مغز صورت می گرفت یا معماری اهرام ثلاثه مصر آن زمان حتی تا کنون در مجامع علمی معماری قابل بررسی است. مردم قریش نیز به خاطر تجارت با کشورهای دیگر و تمدن ها آنها آشنا بودند؛ پس چنین نبود که از تمدن استفاده از ابزار مناسب برای نوشتار بی بهره باشند بنابراین راز نوشتن بر روی سنگ چیز دیگری غیر از کمبود امکانات بوده است؛ از جمله:
2. تفاوت واژگان نزول و ارسال:
3. مراحل نزول قرآن:
از علم خداوند به لوح مکنون به لوح محفوظ به قلب پیامبر(ص) به بشر
قرآن در طول بیست سال نازل شد سه سال اول را دوره فترت می نامند.
4. نبوت و رسالت پیامبر(ص):
آغاز نبوت ایشان از لحظه تولدشان و آغاز بعثت سال چهلم عمر شریف آن حضرت در 27 رجب
5. نقش قرآن مراحل شکل گیری تمدن اسلامی: فردسازی، گروه سازی، جریان سازی، انقلاب، حکومت، نظام سازی، تمدن سازی. هم اکنون امام عصر(عج) روحی و ارواح العالمین در مرحله جریان سازی هستند.
دستاورد جلسه: موضوع یابی: نقش قرآن در شکل گیری تمدن اسلامی
(فردسازی، گروه سازی، جریان سازی، انقلاب، حکومت، نظام سازی، تمدن سازی)
نوشته شده توسط: رقیه رزمجو
شما باید برای دیدن نظرات وارد سامانه شوید در حال حاضر وارد شده اید !
If you have no account yet, you can register now...
(It only takes a few seconds!)
فرم در حال بارگذاری ...
فعالیت اتاق فکرِ گروه فقه واصول
اتاق فکر با تعداد 20 نفر از طلاب فقه و اصول تشکیل شد؛ این اتاق در فصل نخست کاری خود برای بررسی موضوع کلی” نیازمندی ها و آسیب شناسی حوزه فقه واجتماع” 5 جلسه برگزار کرد. در این جلسات معاونان آموزشی و پژوهشی، دبیر انجمن پژوهشی، هسته مرکزی و اکثر اعضاء حضور یافتند. این اتاق برای فعالیت آتی انجمن پژوهشی، موضوعاتی را برای تصویب به شورای علمی- پژوهشی استان آذربایجان شرقی پیشنهاد کرد:
پیشنهاد تشکیل هسته پژوهشی با موضوعات زیر:
1.بررسی سندی روایات پیرامون امام حسین(ع)
2.بررسی آسیب های اجتماعی با رویکرد فقهی
3.مناط حجیت عرف در قواعد فقهی
پیشنهاد کرسی آزاد اندیشی با عناوین زیر:
1.دولت الزام و عدم الزام شهروندان به رعایت حجاب
2.بررسی معیارهای حد و نوع پوشش(رنگ چادر و…) در حوزه های علمیه و در اجتماع
پیشنهاد ارتقاء توان پژوهشی طلاب با طرح های زیر:
1. ارائه سیر مطالعاتی برای گروه فقه و اصول
2.تشکیل کارگروه پژوهشی فقه و تفسیر با همکاری معاونت آموزش و با انسجام و ترتیب خاص در طول ترم
3. برگزاری گارگاه آموزشی روش تحقیق میدانی
نوشته شده توسط: رقیه رزمجو
یک نظر برای این مطلب وارد شده . جهت دیدن نظر ، وارد سامانه شوید. در حال حاضر وارد شده اید !
If you have no account yet, you can register now...
(It only takes a few seconds!)
فرم در حال بارگذاری ...
راه اندازی انجمن پژوهشی
مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیها خواهران تبریز، از نیمه دوم سال 1394به حول و قوه الهی و با همت مسئولان، بخش انجمن پژوهشی را راه اندازی کرد. این بخش با دبیری سرکار خانم رقیه رزمجو -دانش آموخته مرکز تربیت مدرس قم - اداره می شود. فعالیت بخش انجمن پژوهش در فصل آغازین خود به شرح زیر است:
1. راه اندازی نخستین اتاق فکر به صورت ابتکاری برای گروه فقه و اصول
2. برگزاری سیر مطالعاتی “تاریخ قرآن” برای گروه تفسیرو علوم قرآن
3. راه اندازی چند هسته پژوهشی
نوشته شده توسط: رقیه رزمجو
یک نظر برای این مطلب وارد شده . جهت دیدن نظر ، وارد سامانه شوید. در حال حاضر وارد شده اید !
If you have no account yet, you can register now...
(It only takes a few seconds!)
فرم در حال بارگذاری ...
There are 2 comments on this post but you must be logged in to see the comments. در حال حاضر وارد شده اید !
If you have no account yet, you can register now...
(It only takes a few seconds!)