بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ إِلَهِي عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْكَشَفَ الْغِطَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَيْكَ الْمُشْتَكَى وَ عَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاءِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أُولِي الْأَمْرِ الَّذِينَ فَرَضْتَ عَلَيْنَا طَاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجا عَاجِلا قَرِيبا كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ يَا عَلِيُّ يَا مُحَمَّدُ اكْفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَانِ وَ انْصُرَانِي فَإِنَّكُمَا نَاصِرَانِ يَا مَوْلانَا يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي السَّاعَةَ السَّاعَةَ السَّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ "
« هسته های پژوهشیسیر مطالعاتی انجمن پژوهشی »


موضوع انجمن: علوم قرآن- تاریخ قرآن

منبع مطالعاتی: تاریخ قرآن آیت الله معرفت

محدوده بحث: ازص 1، ابتدای مقدمه، تا ص 44 سر” اولین آیه و سوره “

استاد محترم: دکتر اسماعیل دخیلی

تاریخ تشکیل جلسه: 94/09/10

مباحث جلسه اول انجمن پژوهشی(سیر مطالعاتی رشته تفسیر و علوم قرآن)

  1. . جایگاه علوم قرآن نسبت به معارف قرآنی: مثل جایگاه منطق نسبت به فلسفه است.
  2.  افسانه غرانیق:  سلمان رشدی به این بحث بیشتر پرداخته و خمیر مایه اصلی کتابش افسانه است؛ زیرا مطالبش را از تاریخ طبری اخذ کرده، تاریخ طبری هم به سید بن عمر اعتماد کرده و از او نوشته است؛ سید بن عمر شاعر و محقق بوده که عمداً موارد زیادی از تاریخ اسلام را جعل کرده، طبری نیز بدون توجه به جعل او، وارد کتابش کرده است. بررسی اجمالی ترجمه آیات اول سوره نجم این افسانه را رد میکند. زیرا این سوره توسط جیرئیل نازل نشده پس جایی برای افسانه غرانیق باقی نمی ماند.

2.1. بررسی اجمالی ترجمه آیات اول سوره نجم :

  • ضلّ: گمراهی در عمل (مقدمه)  غوی: گمراهی در اندیشه (نتیجه)
  • ” ذو مرّه” = قدرتمند
  • وهو بالافق الاعلی” = خدا دست نایافتنی بود برای دست یافتنی بودن خودش را نزدیک کرد: ” ثم دنی فتدلی”

2.2. دلایل اینکه فاعل ” علّمه ” در سوره نجم خداست:

  • دلیل قرآنی: در آیاتی تعلیم پیامبر(ص) به خدا نسبت داده شده است. از جمله: “الرحمن علی العرش استوی"؛ “الذی عَلّم بالقلم"؛ “ویعلّمهم الکتاب و الحکمه". همچنین کلمه” استوی” در آیه ” الرحمن علی العرش استوی” به خدا نسبت داده شده است؛ پس در این آیه هم به خدا نسبت داده می شود.
  • دلیل عقلی: نامه رسان(جبرئیل) با معلم(خدا) خیلی فرق دارد. مقام علمی پیامبر(ص) از جبرئیل بالاتر بود و جبرئیل نمی توانست معلم پیامبر(ص) باشد.
  • دلیل روایی:در ادعیه ” شدیدالقوی” صفت خداست نه صفت حضرت جبرئیل

3. امّی بودن پیامبر (ص):

امی در آیه 75 سوره مبارکه آل عمران در تقابل با اهل کتاب آمده است. از این تقابل به دست می آید “امیّون” کتاب آسمانی نداشتند و دین آسمانی به ایشان هنوز آموزش نازل نشده بود. در کتاب انجیل نیز ترجمه این واژه به طوردقیق چنین آمده است که مردم دو دسته اند: یا مسیحی یا امی. پس امی بودن پیامبر (ص) به معنای بی سواد بودن ایشان نیست. فقط ایشان کتابت نمی کردند.


دستاورد جلسه: موضوع یابی:

بررسی تحلیلی امی بودن پیامبر (ص)

نوشته شده توسط: رقیه رزمجو


موضوعات: سیر مطالعاتی
   دوشنبه 27 اردیبهشت 1395

یک نظر برای این مطلب وارد شده . جهت دیدن نظر ، وارد سامانه شوید. در حال حاضر وارد شده اید !

If you have no account yet, you can register now...
(It only takes a few seconds!)


فرم در حال بارگذاری ...

دعای سلامتی
«اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِدا ‏وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً»
زاهدان و عابدانی که پیوندی با جهاد و شهادت و مبارزه ندارند خواسته یا ناخواسته دوستدار امام غائب اند نه امام قائم مطلوب اینان غائب آل محمد (ص) است نه قائم آل محمد «آیت الله جوادی آملی»
دی 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          
جستجو
آمار
  • امروز: 32
  • دیروز: 69
  • 7 روز قبل: 585
  • 1 ماه قبل: 4473
  • کل بازدیدها: 107335
رتبه
     
    مداحی های محرم