بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ إِلَهِي عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْكَشَفَ الْغِطَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَيْكَ الْمُشْتَكَى وَ عَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاءِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أُولِي الْأَمْرِ الَّذِينَ فَرَضْتَ عَلَيْنَا طَاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجا عَاجِلا قَرِيبا كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ يَا عَلِيُّ يَا مُحَمَّدُ اكْفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَانِ وَ انْصُرَانِي فَإِنَّكُمَا نَاصِرَانِ يَا مَوْلانَا يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي السَّاعَةَ السَّاعَةَ السَّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ "
« سیر مطالعاتی انجمن پژوهشیامور رایانه »

مؤسسه آموزش عالی الزهراء سلام الله علیها خواهران تبریز( سطح 3)
گزارش جلسه چهارم انجمن پژوهشی
تفسیر و علوم قرآنی

                                 
                           
موضوع انجمن: علوم قرآن- تاریخ قرآن 
منبع مطالعاتی: تاریخ قرآن آیت الله معرفت
تعداد اعضاء: 14نفر
تاریخ تشکیل جلسه: 27/11/94
محدوده بحث: ازص 65 " آیات استثنایی" تا ص 84 سر "اعراب نام سوره ها"
استاد محترم: جناب آقای دکتر اسماعیل دخیلی
 
   
                                 
                                 

 

چکیده بحث


1. آیات استثنایی:
وجود آیات استثنایی در قرآن طبق نظر استاد دخیلی نمی تواند ملاک صحیحی باشد. زیرا به محض دیدن ناهماهنگی ظاهری بین سیاق یک آیه برخی احتمال داده اند آیه جدای از سوره نازل شده است مثل آیات اولیه سوره مائده : ” يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ أُحِلَّتْ لَكُمْ بَهيمَةُ الْأَنْعام‏ ” که با لزوم وفای به عهد و احکام خوردنی شروع می شود بعد در یک فضای دیگری قرار می گیرد. با تدبر دقیق می توان فهمید این بیان جدید که به ذکر نعمت های معنوی( دین و رهبری) می پردازد با مطالب قبلی که ذکر نعمت های مادی بود هماهنگی دارد و بیان نعمت های مادی در کنار نعمت های معنوی قابل جمع است.


2. شأن نزول، اسباب نزول، جری و تطبیق
فهم شأن نزول بسیاری از آیات قرآن منوط به علم به تاریخ قبل از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم است. شأن نزول به وقایع قبل رسالت برمی گردد. مثل داستان حضرت ابراهیم علیه السلام. ولی اسباب نزول به وقایع 23 سال دوران رسالت برمی گردد، مثل جنگ بدر، رفتار فلان صحابی؛ بنابراین رابطه شأن نزول با سبب نزول رابطه عموم خصوص است. جری و تطبیق نیز به وقایع بعد از دوران رسالت می پردازد.سبر و تقسیم
وجود سب نزول یا شأن نزول خاص، مانع استفاده فقیه از آیات نمی شود. فقها قواعد علمی مشخصی وضع نموده اند تا استخراج احکام از آیات قرآن، علمی باشد نه ذوقی. بنابراین سبب نزول خاص مانع عموم لفظ نمی شود.

3. تنزیل و تأویل
قدما به تفاوت آن دو توجه زیادی نداشتند ولی امروزه این تفاوت ها مشخص شده است. تنزیل به متن قرآن بدون کاستی و زیادت اطلاق می شود و تأویل مصداق خارجی لفظ است و از جنس لفظ نیست. تفسیر نیز روشنگری الفاظ قرآن است.


4. نحوه دستیابی به اسباب نزول
دانش اسباب نزول از دانش‌هاى نقلى است كه تنها راه دست‌يابى به آن نقل است و نمى‌توان براى رسيدن به آن اجتهاد كرد. و اسباب نزول موجود رواياتى منقول از امامان معصوم(عليهم السلام)صحابه، تابعان و پيروان آن‌ها است، كه از ارزشى يكسان برخوردار نيست؛ افزون بر اين‌كه در ميان آن‌ها روايات مجعول و محرَّف نيز ديده مى‌شود. مسلّماً در دوره پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم امکان ضبط صدا نبوده پس راه دستیابی به اسباب نزول صرفا از طریق شاهدان اسباب نزول است. سند روایات را که بررسی کنیم می یابیم سبب نزول ها تاریخی است و به ندرت سبب نزول متواتر دارند و همین امر باعث تعارض در برخی روایات سبب نزول شده است. دیگر آنکه افراد بلافاصله بعد از دیدن یا شنیدن نقل نکرده اند از این روی جزئیات از یاد رفته و کلیات را نقل کرده اند.


5. معیار های تشخیص اسباب نزول صحیح از جعلی
راوی اول، شاهد نزول باشد.
راوی باید مسلمان باشد. گرچه در زمان مشاهده مسلمان نباشد. به خاطر اینکه در میان مخالفان قرآن، احتمال دروغ پردازی وجود دارد زیرا برخی از پدیده هایی که برای مسلمانان قابل فهم است، ممکن است برای غیر مسلمانان قابل فهم نباشد.مثل سعی صفا و مروه که از اعمال حج هست؛ این عمل عبادی از دید یک مسلمان عبادتی است برای تقرب به سوی خدای متعال ولی از دید یک ورزشکاری که به فلسفه این عمل عبادی مسلمانان ناآشنا ست، یک نوع پیاده روی تند به حساب می آید.
منابع ذکر سبب نزول: این منابع دارای روایات جعلی زیادی است مثل افسانه غرانیق که اولین بار در کتاب طبری آمده است. یا مثل آقای سیوطی- قرن 9- که در مورد برخی از آیات سبب نزول های متعددی ذکر کرده در حالیکه برخی از این سبب نزول های ذکر شده، قابل اعتماد است ولی برخی قابل اعتماد نیست. اهل تسنن نیز همین مشکل را دارند. البته برخی منابع را دقت نسبتا کافی داشته اند ولی در دوره تسلط حکومت های اهل تسنن نگارش شده اند.


دستاورد جلسه

پیشنهاد: تبدیل سخنرانی های اساتید برجسته به کلیپ های صوتی کوتاه، و به اشتراک گذاشتن آن ها در شبکه های اجتماعی

نوشته شده توسط: رقیه رزمجو


موضوعات: سیر مطالعاتی
   دوشنبه 3 اسفند 1394

شما باید برای دیدن نظرات وارد سامانه شوید در حال حاضر وارد شده اید !

If you have no account yet, you can register now...
(It only takes a few seconds!)


فرم در حال بارگذاری ...

دعای سلامتی
«اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِدا ‏وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً»
زاهدان و عابدانی که پیوندی با جهاد و شهادت و مبارزه ندارند خواسته یا ناخواسته دوستدار امام غائب اند نه امام قائم مطلوب اینان غائب آل محمد (ص) است نه قائم آل محمد «آیت الله جوادی آملی»
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
جستجو
آمار
  • امروز: 9
  • دیروز: 39
  • 7 روز قبل: 541
  • 1 ماه قبل: 1382
  • کل بازدیدها: 87058
رتبه