بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ إِلَهِي عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْكَشَفَ الْغِطَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَيْكَ الْمُشْتَكَى وَ عَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاءِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أُولِي الْأَمْرِ الَّذِينَ فَرَضْتَ عَلَيْنَا طَاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجا عَاجِلا قَرِيبا كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ يَا عَلِيُّ يَا مُحَمَّدُ اكْفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَانِ وَ انْصُرَانِي فَإِنَّكُمَا نَاصِرَانِ يَا مَوْلانَا يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي السَّاعَةَ السَّاعَةَ السَّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ "
« اعزام مبلغ به مدارس و همکاری با آموزش و پرورششام وحدت به مناسبت اربعین حسینی در خوابگاه »

96/08/23

استاد کریم زاده ملکی
 

«لانَنتَفِعُ بِما عَلِمنا، وَ لانَسألُ عَمّا جَهِلنا، وَ لانَتَخَوَّفُ قارِعَهً حتّی تَحُلَّ بِنا؛ نه از آنچه میدانیم بهره میگیریم و نه از آنچه نمیدانیم، میپرسیم، و نه از حادثه مهمی تا بر ما فرود نیاید، میترسیم».

در قرآن کریم در خصوص بلایا و حوادث طبیعی، مسأله شر، ناملایمات و مشکلات که در عالم ماده با آن مواجه هستیم، در زمینه های متفاوتی از منظر کلامی، می توان بحث کرد. از آن جمله علل و اسباب بلایای طبیعی، حکمت آن و چگونگی مقابله با این بلایا می باشد. در قرآن بحث استعاذه آمده که خدای سبحان میفرماید:

 «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَق*مِنْ شَرِّماخَلَق». حال این سؤال مطرح است که در مباحث اخلاقی، آیا پناهنده شدن به خدا فقط کلمه اعوذ بالله گفتن است؟ در زمان جنگ وقتی شهرها بمباران می­شد، آژیر قرمز به صدا در می آمد، منظور از آژیر، پناهنده شدن در پناهگاه است. معنای اینکه خدای متعال میفرماید به سوی من پناهنده شوید، منظور لفظ اعوذ نیست، بلکه واقعا پناهنده شدن با تمام وجود اثرگذار خواهد بود. با توجه به معنایی که از آیه قُلْ أَعُوذُبِرَبِّ الْفَلَق

برداشت می شود، می توان گفت که پناهندگی در برابر آسیبهای طبیعی و مریضی و…باید از نظام تکوینی خدا عمل کنیم. خدا از طریق نظام علی و معلولی این جهان را می چرخاند. در حوادث طبیعی براساس قانون طبیعی انسان باید به نظام تکوینی پناهنده شود و در مقابل زلزله، نظام مهندسی را کامل نماید تا مشکلی بوجود نیاید. پس در نگاه مردم عادی هنگام وقوع زلزله، خدا و مقدسات زیر سؤال می رود حال آنکه این موضوع ربطی به خدا ندارد بلکه بر اساس تدبیر مردم پی ریزی می شود. پس می توان گفت که از منظرآموزه های دینی، راه مقابله با بلایای طبیعی، شناسایی آنها و رفتن به سوی آنها می باشد. تا آسیبها کم شود. 

 خطبه 32

سوره فلق (113) آیه 1-2

 


موضوعات: فرهنگی
   سه شنبه 13 شهریور 1397

شما باید برای دیدن نظرات وارد سامانه شوید در حال حاضر وارد شده اید !

If you have no account yet, you can register now...
(It only takes a few seconds!)


فرم در حال بارگذاری ...

دعای سلامتی
«اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِدا ‏وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً»
زاهدان و عابدانی که پیوندی با جهاد و شهادت و مبارزه ندارند خواسته یا ناخواسته دوستدار امام غائب اند نه امام قائم مطلوب اینان غائب آل محمد (ص) است نه قائم آل محمد «آیت الله جوادی آملی»
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
جستجو
آمار
  • امروز: 71
  • دیروز: 149
  • 7 روز قبل: 415
  • 1 ماه قبل: 1236
  • کل بازدیدها: 86844
رتبه