بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ إِلَهِي عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْكَشَفَ الْغِطَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَيْكَ الْمُشْتَكَى وَ عَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاءِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أُولِي الْأَمْرِ الَّذِينَ فَرَضْتَ عَلَيْنَا طَاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجا عَاجِلا قَرِيبا كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ يَا عَلِيُّ يَا مُحَمَّدُ اكْفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَانِ وَ انْصُرَانِي فَإِنَّكُمَا نَاصِرَانِ يَا مَوْلانَا يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي السَّاعَةَ السَّاعَةَ السَّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ "
« 11تیر مصادف با شهادت آیت الله صدوقیمباحث اخلاقی »

موضوع: مصادیق و محل تامین مخارج مضارب از منظر فقه امامیه

استاد راهنما: جناب آقای دکتر احمد مرتاضی

استاد داور: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای محم مهدی کریمی نیا

طلبه: سرکار خانم رقیه قاسمی

تاریخ دفاع: 99/04/04

نمره: 19 (رتبه عالی)

 

چکیده

یکی از معاملات و عقود که امروزه در جامعه رواج دارد مضاربه است. از جمله مباحثی که در مضاربه مطرح است بحث وجوب یا عدم وجوب تأمین مخارج مضارب می­باشد که در عدم لزوم تأمین نفقه­ی مضارب در حضر در فقه امامیه اتفاق نظر وجود دارد. اما در خصوص مخارج سفر تجاری مأذون، اقوال مختلفی را از لابلای متون فقهی می­توان بدست آورد. از جمله:1) وجوب تأمین تمام مخارج 2) وجوب تأمین مخارج مازاد حضر 3) عدم وجوب تأمین مخارج. برای وجوب تأمین تمام نفقه­­ی سفر مضارب در کتب فقهی استدلال­هایی مانند اطلاق عقد مضاربه، صحیحه علی بن جعفر و اجیر بودن عامل برای مالک، برای قول دوم دلایلی همچون تعلق ربح به مالک و اجماع، برای قول سوم نیز عدم فرق بین نفقه­ی حضر و سفر و جلوگیری از تصرف در مال غیر ارائه شده است که پس از بیان تفصیلی اقوال و بررسی مفصل ادله درستی قول اول نتیجه گرفته شده است. از جمله مصادیق نفقه­ی سفر نیز خوراک، پوشاک، مسکن، سواری و بیماری می­باشد. نسبت به محل تأمین مخارج هم سه دیدگاه دیده می­شود. از جمله:1) اصل سرمایه حتی با وجود کسب سود 2) سود حاصل شده 3) اصل سرمایه در صورت عدم حصول سود. با بررسی کتب متعدد فقهی بدست آمد که استدلال نظریه­هایی که به تأمین نفقه از محل سود یا اصل سرمایه رأی داده­اند منطقی نیست و برآیند نوشتار حاضر این است که با عنایت به ادله­ای مثل اصل عدم توقف تأمین نفقه به حصول سود، انصراف نقص به سود، ارتکاز عرفی و صحیحه علی بن جعفر، در صورت کسب سود وجوب هزینه­ی سفر را از سود و در صورت عدم حصول سود، تأمین نفقه از اصل سرمایه را مطرح کند.

کلید واژه­ها: نفقه­ی عامل، اصل سرمایه، مضاربه، سفر مضارب، سود مضاربه


موضوعات: پژوهشی
   سه شنبه 10 تیر 1399

شما باید برای دیدن نظرات وارد سامانه شوید در حال حاضر وارد شده اید !

If you have no account yet, you can register now...
(It only takes a few seconds!)


فرم در حال بارگذاری ...

دعای سلامتی
«اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِدا ‏وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً»
زاهدان و عابدانی که پیوندی با جهاد و شهادت و مبارزه ندارند خواسته یا ناخواسته دوستدار امام غائب اند نه امام قائم مطلوب اینان غائب آل محمد (ص) است نه قائم آل محمد «آیت الله جوادی آملی»
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
جستجو
آمار
  • امروز: 95
  • دیروز: 83
  • 7 روز قبل: 563
  • 1 ماه قبل: 1447
  • کل بازدیدها: 87141
رتبه