بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ إِلَهِي عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْكَشَفَ الْغِطَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَيْكَ الْمُشْتَكَى وَ عَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاءِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أُولِي الْأَمْرِ الَّذِينَ فَرَضْتَ عَلَيْنَا طَاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجا عَاجِلا قَرِيبا كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ يَا عَلِيُّ يَا مُحَمَّدُ اكْفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَانِ وَ انْصُرَانِي فَإِنَّكُمَا نَاصِرَانِ يَا مَوْلانَا يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي السَّاعَةَ السَّاعَةَ السَّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ "
« طرح دعای عهد، چهل روز با سیصد و سیزده نفردانلود فرمهای مربوط به تدوین پایان نامه »

رقیه رحمانی (طلبه سطح 3 رشته فقه و اصول)

الا ترون أنّ الحق لایعمل به و أنّ الباطل لایتناهی عنه لیرغب المؤمن فی لقاء الله فإنّی لاأری الموت إلا سعادة و الحیاة مع الظالمین إلا برما …

آیا نمی نگرید که نه حق و عدالت عمل می شود و نه از بیداد و باطل روی بر می گردانند؟ شایسته است که در چنین محیط ننگ بار انسان با ایمان و فضیلت خواه و حق پو به فداکاری و جانبازی در راه حق و عدالت و احیای ارزشهای والای انسانی و الهی به پا خیزد و به دیدار پروردگارش شور و شوق نشان دهد. من در چنین شرایطی مرگ را چیزی جز نیک بختی و زندگی با خودکامگان و بیدادگران را چیزی جز رنج و نکبت نمی بینم.

با وقوع انقلاب اسلامی در ایران و توفیق اسلام در ایفای نقش ایدئولوژیک برای آن، مذهب و دین به منزله عامل جدید قدرت در نظام بین الملل مطرح شد. انقلاب اسلامی با این ایدئولوؤی فراملی ادعای غرب مبتنی بر قیادت جوامع بشری را به چالش کشاند.

از سوی دیگر جنگ روانی و تبلیغاتی علیه ایران و ایدئولوژی انقلاب اسلامی در طول دو دهه گذشته همواره در دستور کار سیاستمداران غربی قرار گرفته که به نظر می­ رسد این اقدامات بیشتر به منظور عقب نشینی ایران از موضع گیری های ارزشی در سطح بین الملل کاهش نقش منطقه ای و بین المللی ایران، ممانعت از الگوگیری دیگر ملتها از ایران و فشار مضاعف بر جریانهای ناب شیعی و اسلامی و … صورت می گیرد.

از این رو فرهنگ ایثار و شهادت به لحاظ خاستگاه و ریشه های دینی خود از هویت ساز و بسترساز اعتماد به نفس و خودباوری مسلمانان و مایه ترس و زبونی دشمنان اسلام در تمدن و فرهنگ اسلامی به شمار می رود که نه تنها در فرایند پیروزی انقلاب اسلامی و تغییر و تول در عرصه های مختلف جامعه نقش آفرین بوده بلکه در حفظ و تداوم این مکتب نیز تا ظهور حضرت حجت (عج) به ایفای نقش خواهد پرداخت. چرا که این فرهنگ دینی و ملی در زدودن مظلومیت از چهره فرهنگ عزت و سربلندی جامعه، رسیدن جامعه به کمال شایسته خود، حفظ اصالتهای مهم انسانی، بازدارندگی و … که در نهایت منجر به امنیت و اقتدار و قدرت ملی می شود از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است.

امروزه هر چه داریم به برکت شهیدان داریم. اگر امروز بحمدالله این ملت در سطح بین الملل عزت و عظمت دارد اگر پرچم اسلام در این کشور برافراشته است اگر ملت ما حول محور قرآن و احکام مقدس اسلام متحد است اگر آفاق آینده این کشور روشن است اگر دولتمردان این کشور این فرصت را دارند اسلام به ملت ایران داده است می تواند با گامهای استوار خود راه آینده را بپیماید همه و همه به برکت خون شهیدان است.

از این رو در این تحقیق با توجه به رویکردهای جدید امنیتی که بیشتر بعد نرم افزاری پیدا کرده به مفهوم شناسی قدرت پرداخته و از رهگذر تبیین و توصیف ایثار و شهادت آن را به عنوان پارادایم قدرت نرم در هر یک از ابعاد فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و دفاعی و نظامی مورد بررسی قرار دادیم.

تحقیق حاضر در سه فصل تدوین شده است:

در فصل اول با ذکر معانی لغوی و اصطلاحی قدرت جذب،قدرت هدایت کردن، سرمشق بودن یا توانایی یک کشور برای جذب سایر کشورها به ایده ها، ارزش ها و ایدئولوژی خود بدون استفاده از زور و اجبار و خشونت که بیشتر متکی بر جذب قلوب و اذهان است، می باشد.

در فصل دوم به تبیین و توصیف و تعریف ایثار و شهادت در جامعه پرداخته شده است.

فصل سوم با عنوان فرهنگ ایثار و شهادت پارادایم قدرت نرم، موردبررسی قرار داده و این فرهنگ را به عنوان عنصری از عناصر قدرت نرم، یک فرهنگ متعالی و از بخش های غنی و ناب اسلام که به لحاظ دین و بن مایه های معنوی رمز پیروزی و بالندگی است معرفی و نقش آن را در هر یک از حوزه های چهارگانه (فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، دفاعی و نظامی) که در تامین امنیت ملی و اقتدار ملی نقش بسزایی دارد مورد بررسی قرار داده ایم.

 

 

 


موضوعات: بدون موضوع
   شنبه 17 تیر 1391

There are 6 comments on this post but you must be logged in to see the comments. در حال حاضر وارد شده اید !

If you have no account yet, you can register now...
(It only takes a few seconds!)


فرم در حال بارگذاری ...

دعای سلامتی
«اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِدا ‏وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً»
زاهدان و عابدانی که پیوندی با جهاد و شهادت و مبارزه ندارند خواسته یا ناخواسته دوستدار امام غائب اند نه امام قائم مطلوب اینان غائب آل محمد (ص) است نه قائم آل محمد «آیت الله جوادی آملی»
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
جستجو
آمار
  • امروز: 77
  • دیروز: 39
  • 7 روز قبل: 541
  • 1 ماه قبل: 1382
  • کل بازدیدها: 87058
رتبه